7 nejčastějších chyb při zařizování ložnice

Probouzíte se unavení a nevyspalí, i když si dopřáváte vydatný spánek? Jednou z příčin nekvalitního spánku může být nevhodně zařízená ložnice. Prozradíme vám, jakých chyb se lidé při jejím zařizování nejčastěji dopouštějí.

 

1. Nesprávně umístěná postel

Umístění postele ovlivňuje nejen kvalitu spánku, ale i naše snění či dokonce sexuální aktivitu v ložnici. Pokud si chcete s umístěním postele vyhrát, doporučujeme článek Jak umístit postel podle feng-šuej. Jestliže hledáte zjednodušený návod, proveďte tyto tři věci:

 

  • Mějte k posteli přístup z obou stran, zejména pokud nespíte sami.
  • Neumísťujte postel přímo pod okna, aby vás nerušilo světlo a nebyli jste v průvanu.
  • Ložní plochu mějte výš nad zemí. Díky tomu se v matraci bude udržovat méně vlhkosti

 

2. Nekvalitní matrace

Při nákupu matrace rozhodně nešetřete. Na druhou stranu ani drahá matrace není zárukou toho, že se kvalitně vyspíte. Klíčem ke zdravému spánku je správně zvolená matrace. Vhodně zvolená matrace v kombinaci s dobrým roštem dokonale rozloží hmotnost těla, kopíruje jeho tvar, poskytuje páteři dostatečnou oporu a zádovým svalům uvolnění. Díky tomu si v noci při spánku dokonale odpočineme, celé tělo zregeneruje, případně ulevíte bolavým zádům.

 

Náš tip: Prodlužte životnost matrace použitím snímatelného chrániče. Chránič matrace díky vodoodpudivému nátěru z kaučuku ochrání matraci proti tekutinám i dalším nečistotám.

 

3. Špatně zvolené barvy

Rušivé barvy na stěnách ložnice, jako jsou červená, oranžová nebo výrazná žlutá, vybízí k aktivitě a  působí rušivě. K odpočinku tedy nejsou vhodné. Kromě toho syté a tmavé barvy prostor opticky zmenšují. Do ložnice proto volte čisté, neutrální, světlé odstíny. Ideální je mentolová, světle modrá, zelená nebo pudrově růžová. U povlečení a dalších doplňků můžete popustit uzdu fantazie a bez obav zvolit i výraznější barvy či vzory. Důležité je, abyste interiér celkově sladili. Při výběru barev se řiďte také tím, že dominovat by měly maximálně dvě základní barvy. Nikdy ne více.

 

4. Dekorační polštáře místo polštáře na spaní

Dekorační polštářky v ložnici jsou hezkým designovým doplňkem, ale nepoužívejte je na spaní. Hlava by měla být během spánku podložená jedním kvalitním polštářem. Vhodnou volbou je anatomický polštář s paměťovou pěnou, který se dokonale přizpůsobí tělu a poskytnou kvalitní oporu hlavě a krční páteři. Díky použitým materiálům se anatomické polštáře vytvarují podle tvaru krku a hlavy, takže poskytují uvolnění šíjovým a ramenním svalům.

 

5. Ložnice, skladiště a sušárna v jednom

Ložnice má být prostorná, vzdušná a čistá. Nedělejte z ložnice skladiště nebo sušárnu. Pokud nemáte možnost sušit věci jinde než v ložnici, snažte se to udělat přes den a na noc sušák schovejte. Rozhodně do ložnice neumísťujte nepotřebné věci. Naopak se snažte co nejvíce věcí z ložnice odstranit a to včetně nepotřebného nábytku. Vyhněte se robustním skříním s malým úložným prostorem a tmavým kouskům nábytku. Pokud to vaše prostory umožňují, pořiďte si do ložnice vestavěné skříně s posuvnými dveřmi, které šetří prostor a slouží jako zvuková izolace. 

 

6. Nedostatečné zastínění oken

Spánek ve tmě má zásadní vliv na naši psychiku, zdraví a dokonce i krásu. Jestliže své tělo během noci dlouhodobě vystavujete světlu, neumožňujete mu, aby si dostatečně odpočinulo. To může vyvolat chronickou nespavost, poruchy imunity, předčasné stárnutí, ale i závažná onemocnění. Proto minimálně hodinu před spánkem zhasněte všechna světla, nepoužívejte mobil a neusínejte při puštěné televizi ani rozsvícené lampičce. K zastínění oken použijte nepropustné závěsy. Opravdu dokonalou tmu zajistí předokenní žaluzie, které jsou zároveň skvělou ochranou před horkem v létě. 

 

7. Nekvalitní vzduch

Špatný vzduch v ložnici způsobuje bolest hlavy a ráno se budete budit bez energie, proto spěte v dobře odvětrané místnosti. Ideálním řešením je instalace větracího systému (mikroventilace). Pokud trpíte na suchý vzduch, popřemýšlejte o koupi zvlhčovače. K odbourání případných škodlivin ve vzduchu použijte čistič. Pokud na podobné vychytávky nejste stavění, můžete si pomoct umístěním správných pokojových rostlin do ložnice. Například rýmovník vypouští silice, které mají desinfekční a antiseptické účinky. Kromě vzduchu nezapomeňte také na to, že v ložnici by měla být spíše nižší teplota (cca 17–19  °C).  Podle australských vědců přispívá spaní při nižších teplotách nejen k lepšímu spánku, ale dokonce i ke štíhlejší postavě.