Tuhost matrace volte podle nejčastější polohy při spánku

Kvalitu spánku ovlivňuje celá řada faktorů. Jedním z nich je kvalita matrace, která rozhoduje o tom, jestli si v noci při spánku odpočinete, nebo se probudíte rozlámaní. Podle čeho si matraci vybrat? Je lepší měkká nebo tvrdá matrace?

 

Vyšší tuhost neznamená vyšší hmotnost

Při volbě tuhosti matrace je potřeba zohlednit vaší váhovou kategorii, zdravotní obtíže a materiály, ze kterého se matrace skládá. Zároveň si je ale třeba uvědomit, že vyšší tuhost matrace neznamená vyšší nosnost. Pokud předpokládáte vyšší zatížení matrace, je vhodné zeptat se na doporučení prodejce. Pocit pohodlí a tuhost matrace s váhou přímo souvisí. Je rozdíl, jestli bude matraci o tuhosti 4 používat padesátikilový člověk nebo člověk vážící přes sto kilo. V případě, že vás trápí bolavá záda, je vhodnou volbou ortopedická matrace, která by celkově měla mít vyšší tuhost. V našem e-shopu máme kromě standardních ortopedických matrací také ortopedické matrace s obsahem extraktu z levandule či ortopedické matrace s extraktem z rostliny Aloe vera, která je používaná v lékařství a kosmetice. Nyní se podívejme na základní tuhosti matrací. 

 

Je lepší tuhost 1 nebo tuhost 5? 

Vlba tuhosti je závislá na mnoha proměnných a je to značně individuální záležitost. Matrace s tuhostí 1 patří k těm nejměkčím, jaké můžete na trhu sehnat. Tento typ matrace není příliš vhodný pro osoby s ortopedickými obtížemi a i zdravý člověk by měl matraci s tuhostí 1 nejprve vyzkoušet, aby zjistil, jestli mu extrémní měkkost matrace vyhovuje. Matrace s tuhostí 2 je mírně tvrdší a vysoce elastická. Není vhodná pro osoby s vyšší hmotností, především kvůli rychlému proležení, potažmo nižší životnosti. Matrace tuhosti je vhodná zejména pro děti. Matrace s tuhostí 3 patří mezi průměrné a lidé kupují tento typ matrace nejčastěji. Jedná se o komfortní matraci pro většinu váhových kategorií. Matrace s tuhostí 4 má vyšší tuhost a je vhodná pro osoby s vyšší tělesnou hmotností. Nejtvrdší typem je matrace s tuhostí 5, která se hůře přizpůsobuje bodovému tlaku. 

 

Náš tip: Chcete si matraci objednat online a nemáte si ji kde vyzkoušet? V našem e-shopu můžete koupený produkt do 30 dní vrátit bez udání důvodu. S výběrem matrace vám rádi pomůžeme.

 

Pořiďte si matraci s anatomickými zónami

I když zvolíte správnou tuhost matrace, jednolitý povrch vám nemusí úplně vyhovovat. V tomto případě je vhodné dát přednost matraci, která má na jedné straně více zón. Proč zvolit matraci s anatomickými zónami? Zatížení většinou není rovnoměrné a matrace je primárně namáhána v několika oblastech. Plocha se proto vyztužuje či naopak změkčuje tak, aby vám dokázala poskytnout co nejvyšší komfort. Například taštičková zdravotní matrace MASS COMFORT se střední tuhostí má celkem 7 anatomických zón, které zajišťují příjemné vstávání bez bolesti zad. Anatomické zóny tvoří taštičkové pružiny různé tvrdosti (měkčí a tvrdší). Pružiny jsou rozděleny takovým způsobem, aby zajišťovaly dokonalou oporu a udržení páteře v její optimální poloze.

 

Zaměřte se na polohu, při které se budíte

V neposlední řadě hraje významnou roli při výběru tuhosti matrace poloha, při které se budíte. Většina lidí se před usnutím převaluje nebo usíná pokaždé jinak. Jakmile se však uvolníte a usnete, tělo se automaticky nastaví tak, jak je mu to nejpohodlnější a přirozené. Pokud spíte nejčastěji na břiše, vystavujete matraci primárně měkké tkáně (břicho, tvář, u žen prsa), proto se vám bude nejlépe spát na matraci s nižší tuhostí. Na měkčí matraci se vám bude lépe dýchat a bude vám to i příjemnější při opírání obličeje o matraci. Pozor: Při spaní na břiše byste neměli mít hlavu na polštáři, ale v ose s tělem. Jestliže je vaší nejoblíbenější polohou spaní na boku, tak se o matraci obvykle opíráte ramenem a v oblasti boků. Vhodná je v tomto případě tuhá nebo středně tuhá matrace. Výjimku tvoří ženy s nižší hmotností, u kterých hrozí vychýlení páteře z osy těla a následná bolest v kříži. Pozor: Při spaní na boku by měl být polštář přibližně tak vysoký, jako rameno, aby hlava zůstala v ose s tělem. Pokud spíte na zádech, vystavujete matraci převážně své tvrdé tkáně. Vhodná je tvrdší matrace. Dejte si však pozor na nepřirozeně zvednutou pánev.

 

Autor: Linda Toma Kalašová