6 důvodů, proč se vám špatně spí

6 důvodů, proč se vám špatně spí a jak to zlepšit

Kvalitní spánek je důležitý pro celý organismus a jeho regeneraci. V případě, že vás trápí dlouhodobá únava a máte pocit vyčerpání, je možné, že kvalitního spánku nemáte dostatek. Jaké jsou nejčastější důvody nekvalitního spánku? Dá se to napravit?

Nevhodn%C3%A1%20matrace 

Nevhodná matrace

Příčinou špatného usíná nebo pravidelného buzení se během noci, může být nevhodná matrace. Například čistě pérové matrace vyhovují jen málokomu, protože nevytvářejí jednolitý odpor a každá část těla odpočívá jinak. Podstatně lepší volbou jsou matrace z moderních materiálů, které se umí přizpůsobit konkrétnímu tělu svou plasticitou. Při samotném výběru je potřeba zhodnotit také tvrdost matrace a další aspekty.

Přečtěte si článek Jak vybrat matraci, kde se dozvíte vše potřebné.

Řešení: Vyhoďte svou starou matraci a nahraďte ji kvalitní matrací na míru vašim potřebám.

 

P%C5%99%C3%ADli%C5%A1%20osv%C4%9Btlen%C3%A1%20lo%C5%BEnice 

Příliš osvětlená ložnice

Většina z nás už má povědomí o tom, že bychom před spaním neměli hledět do chytrých telefonů, tabletů a dalších obrazovek. Málokdo si ale uvědomuje, že potíže se spánkem může způsobovat i stropní světlo, a to zejména bílé LED žárovky. Podle několika vědeckých průzkumů příliš osvětlená místnost potlačuje ospalost a produkci hormonu melatoninu až o hodinu a půl. Bílé světlo v LED žárovkách totiž obsahuje tzv. modré světlo, které potlačuje tvorbu hormonu melatoninu. Člověk kvůli tomu spí kratší dobu a jeho spánek je i mnohem lehčí. 

Řešení: Vyměňte nejen v ložnici, ale v celém bytě či domě žárovky za ty, které neobsahují bílé světlo.

 

Star%C3%BD%20prole%C5%BEel%C3%BD%20pol%C5%A1t%C3%A1%C5%99 

Starý proleželý polštář

Kromě matrace ovlivňuje kvalitu spánku polštář, který poskytuje oporu krku a hlavě. Nevhodně zvolený či starý proleželý může způsobovat bolesti hlavy, blokace krční páteře a v neposlední řadě problémy se spaním. V dnešní době si můžete vybrat z široké nabídky polštářů. Při jejich výběru se zaměřte na použitý materiál (přírodní, syntetický), tuhost a tvar. 

Řešení: Ze všeho nejdříve zjistěte, v jaké poloze nejčastěji spíte. Pro spánek na boku nebo na zádech se kvůli opoře krční páteře a ramen doporučují vyšší pevné polštáře či anatomicky tvarované polštáře. Při spánku na břiše jsou šikovné nižší měkké polštáře.

 

P%C5%99%C3%ADli%C5%A1%20hlasit%C3%BD%20bud%C3%ADk 

Příliš hlasitý budík

Věděli jste, že zvonění budíku vás nejen probudí, ale taky vám může znepříjemnit celý den? Zvlášť pokud večer jdete pozdě spát a ráno sázíte na budík. Vibrace alarmu vás totiž mohou probudit v okamžiku hlubokého spánku, kdy dochází v organismu k celé řadě regeneračních procesů, které se v okamžiku zastaví a už se znovu nerozpohybují, ani když zůstanete v posteli a budete pokračovat ve spánku. Z toho důvodu nepomáhá ani to, když se po zazvonění budíku rozhodnete setrvat ještě na pár minut v posteli. Spánek už nebude kvalitní, nedodá vám energii, ani nezlepší náladu.

Řešení: Snažte se chodit spát včas a budík si nastavte na co nejtišší tón s tím, že když budete mít dostatek spánku, obvykle se sami probudíte ještě před jeho zazvoněním. 

 

%C5%A1patn%C4%9B%20zvolen%C3%A1%20p%C5%99ikr%C3%BDvka%20a%20pol%C5%A1t%C3%A1%C5%99 

Špatně zvolená přikrývka a povlečení

Kdo se pod přikrývkou potí nebo je mu chladno, ten špatně spí. Z toho důvodu je dobré mít v zásobě několik druhů přikrývek a volit je podle ročního období nebo svých preferencí. Na teplé večery doporučujeme lehkou, prodyšnou letní přikrývku. Celoroční přikrývka přijde vhod během zimních večerů, ale díky své lehkosti je oblíbená i v létě. Co se týká povlečení, materiál volte podle hřejivosti. Doporučujeme přírodní materiály. Například bavlněné povlečení je nejen příjemné na dotek, ale je také ideální při alergii, astmatu a vhodné pro citlivou pokožku. 

Řešení: Pořiďte si dvě přikrývky. Lehčí přikrývku na léto, tlustší na zimu. Povlečení volte podle svých preferencí. V zimě je oblíbené flanelové povlečení, který má stejné vlastnosti jako bavlna, ale je teplejší. Pro velké zimomřivce je ideální hřejivé povlečení z mikroplyše.

 

 Alkohol%20p%C5%99ed%20sp%C3%A1nkem

Alkohol před spánkem

Zpříjemňujete si večery skleničkou vína? Pokud si dopřáváte alkohol před spaním pravidelně či dokonce ve větší míře, může to mít z dlouhodobého hlediska negativní vliv na kvalitu vašeho spánku. Důvodem je cukr obsažený v alkoholu, který působí jako stimulant. Spánek po alkoholu nebývá dostatečně hluboký, i když to tak možná nevypadá.

Řešení: Pokud se večer neobejdete bez sklenky vína, piva či tvrdého alkoholu, dejte si ho nejméně tři hodiny před spaním. V ideálním případě dejte přednost čaji na uklidnění, například čistou meduňku, která zklidňuje organismus, odbourává stres a napomáhá usnutí.

 

 

 

Autor: Linda Tomsa Kalašová